Kajian Karakteristik Terhadap Probabilitas Pemilihan Moda Untuk Aktivitas Utama (Studi Kasus : Rute Graha Raya – BSD)

Main Article Content

Adhitya Dite Ridmawan Reni Karno Kinasih

Abstract

Transportation is the movement of people and goods from one place to another so that transportation activities generally influence the optimal movement system from one place to another. In order to travel to the place you want to go quickly and efficiently, transportation is needed to support these needs. Travelers mostly use private vehicles to travel to their destination rather than using public transportation, causing vehicle congestion on the roads. This research aims to find out what factors influence workers in choosing modes of transportation and also maximize the use of public transportation among South Tangerang workers. Data obtained from distributing questionnaires which were then processed with the help of SPSS software included Partial Correlation Tests between Variables, Simultaneous Correlation Tests between Variables, Model Fit Tests, and Binary Logistic Regression. The results of the analysis show that there are 2 variables that have a partial influence, namely Gender and Frequency of Using the Bus. So the results obtained for the male gender who always use the bus are 99.97%, and for the female gender who always use the bus it is 84.16%.

Article Details

How to Cite
RIDMAWAN, Adhitya Dite; KINASIH, Reni Karno. Kajian Karakteristik Terhadap Probabilitas Pemilihan Moda Untuk Aktivitas Utama (Studi Kasus : Rute Graha Raya – BSD). JUTEKS : Jurnal Teknik Sipil, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 09-16, apr. 2024. ISSN 2621-9786. Available at: <http://jurnal.pnk.ac.id/index.php/jutek/article/view/1173>. Date accessed: 26 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.32511/juteks.v9i1.1173.
Section
Articles

References

Adirinekso, G. P. (2016). Karakteristik Penggunaan Pelaku Perjalanan Dalam Pemilihan Moda Transportasi Pekerja di Kota Jakarta Barat. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 11(1), 73-89.
AMELIA ISTARI PUTRI, A. M. E. L. I. A. (2022). PENGARUH KARAKTERISTIK PELAJAR TERHADAP PEMILIHAN MODA PERJALANAN PELAJAR DI KABUPATEN BREBES (DOCTORAL DISSERTATION, POLITEKNIK TRANSPORTASI DARAT INDONESIA_STTD).
Andrian, A., Anggraini, R., & Sugiarto, S. (2019). Analisis Karakteristik Responden Dan Atribut Perjalanan Terhadap Pemilihan Moda Angkutan Umum Rute Banda Aceh–Tapaktuan. Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan, 2(4), 294-305.
Angreini, S. A., Rompis, S. Y., & Rumayar, A. L. (2020). Pengaruh Pendapatan Terhadap Pemilihan Moda Transportasi (Studi Kasus: Jln. Piere Tendean). Jurnal Sipil Statik, 8(2).
Desga, W., Putri, F. M., & Yulanda, N. (2017). Pemodelan Bangkitan Perjalanan Di Nagari Siguntur, Nagari Barung-Barung Belantai Dan Nagari Nanggalo Kecamatan Koto Xi Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Transportasi Multimoda, 14(2), 77-82.
Djakfar, L., Indriastuti, A. K., & Nasution, A. S. B. (2010). Studi karakteristik dan model pemilihan moda angkutan mahasiswa menuju kampus (sepeda motor atau angkutan umum) di Kota Malang. Rekayasa Sipil, 4(1), 37-51.
FITROTUNNADA, F., PRATAMA, P. P., & MARLIA, R.(2022). PENGARUH KARAKTERISTIK PELAJAR TERHADAP PEMILIHAN MODA PERJALANAN PELAJAR DI KAWASAN CENTRAL BUSSINES DISRICT (CBD) KABUPATEN WONOSOBO. PENGARUH KARAKTERISTIK PELAJAR TERHADAP PEMILIHAN MODA PERJALANAN PELAJAR DI KAWASAN CENTRAL BUSSINES DISRICT (CBD) KABUPATEN WONOSOBO, 1(1), 1-14.
Indriany, S., Nabila, N., Meutia, W., & Abimanyu, M. A. (2022). ANALISIS PEMILIHAN MODA TRANSPORTASI OJEK ONLINE TERHADAP ANGKUTAN KOTA MIKROTRANS JAK LINGKO DENGAN MODEL BINOMIAL LOGIT SELISIH (STUDI KASUS PADA RUTE TANAH ABANG-KEBAYORAN LAMA). Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan, 5(4), 346-356.
Kinasih, R. K., Putri, M. D. R., & Nabila, N. (2020). Modified Zero Overloading Policy Impact to Pavement’s Service Life. Engineering, MAthematics and Computer Science (EMACS) Journal, 2(2), 41-46.
Kusumawati, Natalia Reza; Widyaningsih, Nunung. (2023). City Bus Inter-City and Inter-Provincial Traveller Safety Analysis in Jakarta until Solo Province. International Journal of Engineering Research andAdvanced Technology(IJERAT), 1-8.
Nur, N. K., Samang, L., Ramli, M. I., & Hamid, S. (2018). STUDI PREFERENSI TRANSFORMASI MODA ANGKUTAN PRIBADI BERDASARKAN PREFERENSI ANGKUTAN PRIBADI.
Rangkuti, M. S., & Sugiri, A. (2014). Kajian Karakteristik Preferensi Penggunaan Moda transportasi Pribadi dan Publik Kasus: Perjalanan Harian ke UNDIP Tembalang. Teknik PWK (Perencanaan Wilayah Kota), 3(4), 880-894.
Safitri, A. (2020). Analisis Pemilihan Moda Transportasi Darat Jember-Surabaya Dengan Metode Stated Preferences (Doctoral dissertation, Fakultas Teknik Universitas Jember).
Sugianto, S., & Kurniawan, M. A. (2020). TingkatKetertarikan Masyarakat terhadap Transportasi Online, Angkutan Pribadi dan Angkutan Umum Berdasarkan Persepsi. Jurnal Teknologi Transportasi dan Logistik, 1(2), 51-58.
Vitriyana, D., & Latifa, E. A. (2019). Analisis Pemilihan Moda Transportasi Menuju Bandara Soekarno Hatta Menggunakan Mobil Penumpang Dan Kereta Api. Jurnal Poli-Teknologi, 18(1).
Widiarta, I. B. (2010). Analisis pemilihan moda transportasi untuk perjalanan kerja. Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Universitas Udayana, 14(2).
Zenina, N., & Borisov, A. (2011). Transportation Mode Choice Analysis Based on Classification Methods. Computer Science (1407-7493), 50.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.